CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Wednesday, March 12, 2008

TAJUK UTAMA AKHBAR 9 MAC 2008

















Suratkhabar masih lagi berat sebelah dalam melaporkan berita setakat ini.
Mat Bintong




TERIMA KASIH SEKALUNG BUDI


Assalamualaikum dan salam sejahtera

Saya amat berbesar hati dan terharu diatas sokongan dan bantuan yang telah diberikan kepada kami sewaktu menghadapi Pilihanraya Umum kali ke 12 yang baru lalu di DUN N06 Bintong khususnya.

Sungguhpun keputusan tidak memihak kepada PAS kali ini bagi keseluruhan negeri Perlis, namun ianya berjaya menyampaikan mesej kepada sang penguasa bahawa pilihanraya kali ini merupakan yang paling sengit pernah mereka hadapi dan pilihanraya yang seterusnya pasti akan menjadi lebih hebat dan mereka perlu lebih berkhidmat kepada rakyat untuk terus kekal memerintah.

Tumbangnya empat kerajaan negeri (Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor), disertai oleh kerajaan negeri Kelantan ditambah lagi penguasaan luarbiasa di Wilayah Persekutuan menyebabkan kehadiran Barisan Alternatif adalah sesuatu yang tidak dapat dinafikan dan bakal menjadi fenomena dalam jangka waktu yang singkat. Faktor di peringkat nasional ini diharapkan dapat menjadi katalis kepada perubahan minda politik rakyat Perlis daripada terus hidup dihimpit padat oleh budaya umno dan barisan nasional yang semakin tidak relevan dan hanya menunggu waktu untuk diarkibkan sahaja.

Dikesempatan ini, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada pimpinan PAS Pusat, pimpinan PAS Negeri Perlis, seluruh jentera PAS bagi DUN N06 Bintong, jentera Pemuda dan Jentera Muslimat, terutamanya Wakil Calon saya, sdr. Jamil yang begitu komited, istiqamah dan ikhlas dalam setiap tindakannya. Kedua orang penyokong saya yang mengiringi saya ketika hari penamaan calon tempohari. Teman-teman yang hadir memberikan sokongan padu, baik dari segi tenaga, fikiran dan wang ringgit baik yang saya ketahui dan juga yang tidak saya ketahui. Tidak lupa juga doa dan restu dari bonda tercinta disamping sokongan isteri dan anak-anak termasuk adik beradik dan keluarga terdekat.

Marilah kita bermuhasabah dan mengkaji dimana kesilapan kita supaya pada pilihanraya yang akan datang, rakyat Perlis akan bersedia untuk menerima manifesto dan kaedah perjuangan kita, Insya ALlah.

Ke arah Negara Berkebajikan

MOHD ANUAR TAHIR

Merayu Undi Rumah ke Rumah di perumahan Teluk Kachang

"saya mesti piliiih - roti canai"
"saya dari dulu sudah pangkah ping pong"

"masyarakat India sedia melakukan perubahan - makhal sakhti"

MAT BINTONG

Merayu UNDI rumah-ke-rumah - TEBING TINGGI

"rumah cantik di kaki bukit"
"bertemu mesra dengan tuan rumah"

"pilihlah kerajaan berkebajikan"
MAT BINTONG

Tenang di BINTONG

"kita tak kalah, cuma belum menang"

Jambatan kecil didalam kampung

Mohd Anuar Tahir disamping banner Majlis Pecah Tanah

Jalan Raja Muda yang kelihatan tenang

bendang dan bukit saling memerlukan
Mat Bintong

Tuesday, March 11, 2008

SESI MOTIVASI - Kita berhadapan musuh yang sistematik dan mengakar dalam masyarakat

" Kita memperjuangkan yang Haq dan menentang KeBathilan"

Muslimat dan anak-anak sedang mendengar amanat yang disampaikan

Pengurus Kempen N06 - Sdr. Jamil sedang memberikan tugasan

Calon N06 dengan healernya

Ini bukan perjuangan saya seorang, tetapi perjuangan kita semua - demi anak cucu cicit kita dan masa depan negara

sempat beramah mesra dengan petugas PAS di markas pada saat-saat yang diperlukan
Kenangan berkempen di Bintong, merupakan kenangan yang cukup bermakna.
MAT Bintong

Friday, March 7, 2008

50-50


Tidak ada menang mudah. Kita harus bekerja sekeras-kerasnya. Musuh kita disebalik segala sengketa dan percakaran sesama mereka tetap bersatu. Kita harus keluar dari kepompong selesa dan menerjah kepada pengikut umno piang untuk turut serta melakukan perubahan.


Jangan gentar untuk mengungkapkan yang haq dan usah gelisah untuk menentang yang bathil. Kita berada diatas landasan yang betul pada saat yang tepat. Ayuh, warga Bintong kerahkan segala kuderat, pastikan Islam berdaulat.


Mat Bintong

RASUAH PILIHANRAYA


"Kalau polis ambik RM50 itu dikira corruption
tapi kalau pembesar ambik berjuta-juta itu dikira comission"
Dato Seri Anwar Ibrahim

Tiap kali orang-orang besar umno berucap, kalau tak beri janji manis kepada rakyat tak sah. Najib janji itu janji ini, umumkan peruntukan berjuta-juta, Pak Lah pun sama, dicelah tertidur-tertidur tu pun masih ada hati nak janji kepada rakyat dan tidak malu minta 5 tahun lagi. Terdesak atau tidak depa nie boleh dilihat dengan janji mereka kepada rakyat. Semakin banyak peruntukan diberi, semakin teruk imej mereka di mata rakyat.

Di Bintong malam tadi selamat dah ratusan Mesin Pengisar (blender) Moulinex diagihkan kepada pengundi tertentu di Bintong. Turut kelihatan ialah puluhan mesin basuh/peti ais diatas lori sedang bergerak ke lokasi tertentu dan untuk pengundi-pengundi "bertuah" di Bintong ini.

umno dan barisan nasional sudahlah tidak peka kepada rakyat, lima tahun memerintah, baru minggu lepas masuk ke kampung, malah menghina kuasa yang ada pada rakyat dengan memberikan barang-barang keperluan yang tidaklah semahal manapun dengan pertukarannya hanyalah undi kepada mereka. Rasuah politik ini harus dihentikan demi masa depan anak cucu kita. Petualang rasuah politik adalah mereka yang berucap dipentas-pentas dan mimbar-mimbar, di corong-corong radio dan segmen-segmen tv menjanjikan sesuatu dimasa hadapan yang mereka sendiri tidak berkuasa menentukan nasib dirinya sendiri.


Bangkitlah rakyat, tolak pemimpin yang lenanya lebih dari kerjanya. Tolaklah pemimpin yang kaki rasuah, pemakan komisyen atas projek kerajaan dari belanjawan negara, bukan duit dari poket beliau atau ayahnya. Nyah jauh-jauh politik rasuah - politik blender - politik peti ais.


Mat Bintong

KAD SEMAKAN MENGUNDI


Dia mula dah...


umno dok keluaq satu keping kad, sebesar kad pengenalan kononnya untuk memudahkan urusan menyemak nama di barong nanti. umno kata, bawak nie dah cukup, takyah nak bawa kad pengenalan.
inilah dakyah halus depa untuk mengakibatkan orang yang bawak kad nie tak leh masuk mengundi, kena balik rumah ambik ic, lepas tu beratur balik, kalau dah datang belah petang, pakat tak keluaq undilah lepas tu...
umno-umno, awat tektik lagu nie je, tak canggih langsung.
"Kerajaan Berkebajikan"
Mat Bintong

BERSIH - THE DIRTIES ELECTION




PRESS RELEASE - 5 March 2008


The Coalition for Clean and Fair Elections (BERSIH) warns Malaysians that the General Election on 8 March could be Malaysia’s dirtiest elections ever, as a result of the Election Commission’s (EC) decision to cancel the implementation of indelible ink on polling day.
BERSIH is of the view that indelible ink will prevent multiple voting. While only a thorough clean-up of electoral roll may eliminate phantom voters (impersonators of fraudulently-registered and genuine voters), indelible ink can at least make them “unrecyclable”.
The cancellation of the use of indelible ink makes the deployment of phantom voters operationally easier and cheaper. The outcome of marginal seats in Kelantan, Penang, Selangor and Perak may therefore be determined by phantom voters.
Against a backdrop of other emerging irregularities such as the wholesale transfer of voters and thousands of fraudulent voter registrations, the democratic rights of Malaysians may have already been stolen from them — before being exercised at the ballot box on 8 March!

BERSIH calls upon all Malaysians to support the nationwide signature campaign for a Royal Commission on Electoral Reform (RCER) to be established after the General Election. The campaign is being conducted both on the ground and online at
http://www.petitiononline.com/RCER2008. BERSIH urges all members of the public to help collect evidence of all instances of fraud, irregularities and misconduct including phantom voters, intimidation, bribery and treating to submit to RCER.

BERSIH rejects the EC’s excuses for the cancellation of this move on legal and security grounds. The National Fatwa Council gave its approval for the use of indelible ink as early as last August. The EC could have submitted the amendment to the relevant by-law, Elections (Conduct of Elections) Regulations 1981, to the parliamentary session from August to December 2007, thus clearing all legal and security concerns.

The decision by the EC shows very clearly that it has no intention nor the commitment to carry out electoral reform. None of BERSIH’s five basic demands for electoral reform (cleanup of electoral roll, indelible ink, abolition of postal voting for security personnel, free and fair media access, campaign period of 21 days) has been fulfilled.
BERSIH urges all concerned Malaysians to express their demand for electoral reform by supporting our call for a Royal Commission for Electoral Reform after the General Election.
BERSIH vows to step up its efforts and continue our mission for clean, free and fair elections, no matter what it takes.
For enquiries, please contact the BERSIH secretariat at (012) 2232002 or (012) 2192010.

Mat Bintong
one by one reason start crawling out from their mind - the conspirators (remember Tilam Anuar?)






PENGUNDI HANTU - ho ho ho

Haji Anuar Tahir beramah mesra dengan sahabat lama yang hadir memberikan sokongan

ADA PENGUNDI DIDAFTAR LEBIH 40 TEMPAT BERBEZA
Mafrel Anis Nazri @ sumber Harakah

Pilihan raya umum ke-12 ini akan terdedah kepada gejala penyamaran dan pengundian berganda apabila dakwat kekal dibatalkan penggunaannya oleh SPR hanya empat hari sebelum hari pengundian.

Pengerusi Malaysians For Free and Fair Election (Mafrel), Abdul Malek Hussin, berkata menurut kajian yang dijalankan ke atas daftar pemilih yang digazetkan untuk kegunaan pilihan raya umum ini, rekod-rekod dengan jelas menunjukkan bahawa terdapat nama-nama pemilih, khasnya pemilih pos didaftarkan secara berganda sebagai pemilih biasa."Dalam hubungan ini, Mafrel ingin menarik perhatian dengan satu contoh yang berlaku di Kelantan, di mana bahagian pilihan raya P026 Ketereh, didapati seramai 195 orang pemilih pos didaftarkan secara berganda sebagai pemilih biasa di beberapa lokaliti dengan pendaftaran yang menggunakan nama penuh dan tahun lahir yang sama, meskipun mempunyai nombor kad pengenalan yang berbeza," jelas Mafrel kepada media, dalam sidang media semalam.Jelasnya, secara keseluruhannya bagi negeri Kelantan, Mafrel mendapati kes yang paling kronik melibatkan nama seorang pemilih pos (tentera), Ismail Ibrahim, yang berdaftar dalam Parlimen Ketereh, tetapi butiran nama penuh dan tahun lahir (1962) beliau didapati berdaftar sebagai pemilih biasa di 46 lokaliti yang berasingan.Begitu juga, katanya bagi negeri Terengganu, yang melibatkan seorang pemilih pos (polis) yang berdaftar dalam P039 Dungun, didaftarkan sebagai pemilih biasa secara berganda di 40 lokaliti berasingan dengan butiran nama penuh dan tahun lahir (1957) yang sama.

"Keadaan sedemikian sangat berleluasa berlaku melibatkan beberapa bahagian pilihan raya yang lain di negeri Kelantan dan Terengganu dan tidak syak lagi ianya terdedah kepada gejala penyamaran dan pengundian berganda yang menjejaskan integriti proses pilihan raya," kata beliau.

PS - Tak lah pulok kami tahu berapa ramai hantu komkom yang ada di DUN Bintong nie, tapi rasanya tak kurang dari tempat lain. Hantu nie muncul time gelap (jahilliah) dan akan hilang dalam terang (bulan pun terang gak)...
Mat Bintong

LAWAN TETAP LAWAN tapi KAWAN TETAP KAWAN

kami terdengar wanita umno yang berdekatan merungut melihat keakraban dua sahabat ini
tengah kempen bertemu dengan sahabat lama
Ditengah kesibukan berkempen, Haji Anuar Tahir dan pengurus kempennya Hj. Jamil telah bertembung dengan kawan-kawan lama ketika suatu masa dahulu. Lawan tetap Lawan tapi Kawan tetap Kawan

Mat Bintong

Thursday, March 6, 2008

BERSAMA RAKYAT DI NAT







MAJLIS PECAH TANAH "MARKAS TARBIAH BINTONG"

Ucapan perasmian seterusnya diikuti dengan Majlis Pecah Tanah


Bunting bagi program tersebut

antara yang hadir

Ruangan ini didedikasikan khas untuk Al Marhum Hj. Salim Yeop yang kembali ke Rahmatullah pada hari 4hb Mac. Beliau telah mewakafkan tanahnya untuk markas ini dan tidak sempat melihat ianya dibangunkan ketika hayatnya, namun - pengorbanan dan infaq beliau pastinya membuatkan beliau tersenyum di kala ini di alam yang satu lagi.
Mat Bintong

KITA MENANG DAH!

Kita menang dah!

Ramai yang beranggapan apabila umno perlis bercakaran sesama mereka - antara tiga ekoq rimau - shahidan - azmi - radhi maka PAS akan menang dengan mudah disebabkan mereka akan saling cuba dengki-mendengki sesama mereka.

Ya ke lagu tu?

Tak kan semudah tu je....?

Ini semua saraf umno je, depa kononnya akan "kalih" undi dan sokong PAS, kata depa... tapi sebenarnya, ini semua bertujuan untuk bagi kita rasa seronok, lega dan mulalah nanti kita buat kerja ala kadar saja (yelah dah menang katakan). Apapun, 8hb Mac adalah penentunya. Pengundi bakal menentukan samada kita menang ataupun tidak. Dan PAS yakin bahawa calon kita berkemampuan dan jentera kita juga bersedia untuk memberikan khidmat terbaik kepada masyarakat dan penduduk dalam DUN BINTONG.

Ingat semua, tak ada kemenangan semudah ini... Rasulullah sendiri - kekasih Allah tidak pernah mendapat sebarang kemenangan mudah - semuannya memerlukan pengorbanan dan perjuangan.

Mari kita kuburkan legasi umno - Mari kita tanamkan hegemoni BN yang semakin curang

Ayuh, mari lakukan perubahan.

Undilah Mohd Anuar Tahir - tokoh pembela rakyat dan pejuang kerajaan berkebajikan


Mat Bintong



SESI TAZKIRAH BERSAMA UST. AHMAD AWANG - PRESIDEN PERSATUAN ULAMA SEMALAYSIA

Lokasi Tazkirah
Ustaz Ahmad Awang, Hj. Anuar Tahir dan Hj. Jamil

"Kita harus menyanggah pemimpin yang zalim"
Mat Bintong



SESI TURUN PADANG DI KEJOHANAN SUKAN







TAK JADI GUNA DAKWAT

Suruhanjaya Pilihanraya menyatakan bahawa mereka menerima laporan bahawa di Perlis dan Kelantan ada pihak yang telah membeli dalam kuantiti yang banyak dakwat dengan tujuan untuk tidak membenarkan para pengundi membuat pilihan mereka pada pilihanraya yang ke 12 ini.

Kami di Perlis tak tahu menahu langsung, awat pulis tak pergi je tangkap orang yang memiliki dakwat terbanyak tu... senang lah sikit kita nak siasat.

Satu lapi bukan kami nak mengumpat, cuma dua hari lepas kami terserempak dengan lori kontena besaq yang dok masuk ke rumah seorang pemimpin umno yang bertanding kerusi parlimen, agaknya apa lah rahsia @ senjata sulit sang menteri disaat akhir.

Mat Bintong

Wednesday, March 5, 2008

AYUHAI ANAK BINTONG - Bangkitlah

Ayuhai warga Bintong

Mari kita bekerja keras, bekerja sekuat mungkin dalam jam-jam terakhir sebelum pilihanraya ke 12 ini bagi memastikan tumpasnya calon-calon UMNO dan Barisan yang korup dan bermasalah.

Rapatkan saf dan bergerak secara tersusun. Bisikan kepada telinga mereka yang diatas pagar dan penyokong kuat UMNO, bahawa kali ini, angin perubahan ini tidak dapat dielakkan. Kita seru mereka untuk turut menjayakan perubahan kali ini dengan memberikan undi mereka kepada PAS.

Hubungi adik beradik, sepupu sepapat, jiran tetangga, rakan kenalan dan sama-sama mengajak mereka untuk melakukan perubahan.

Kita mampu melakukannya.

Undilah Mohd Anuar Tahir - N06 Bintong


Mat Bintong

PEMBATALAN DAKWAT KUKU

Pembatalan dakwat kuku untuk jamin mandat selesa kepada PM
http://www.harakahd aily.net/ index.php? option=com_ content&task=view&id=12960&Itemid=28

Abdul Halim Mohd Rashid Tue Mar 04, 08 6:02:09 pm MYT
KOTA BHARU, 4 Mac (Hrkh) - Tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) membatalkan penggunaan dakwat pada kuku dalam pilihan raya umum 8 Mac ini mengesahkan bahawa Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Badawi amat terdesak untuk mendapat mandat yang beliau anggap selesa bagi meneruskan pemerintahan beliau yang sepatutnya sepenggal sahaja, kata Ketua Penerangan PAS, Haji Mahfuz Omar.
Tindakan itu, katanya, boleh dituduh mempunyai tujuan untuk membolehkan pengundi-pengundi yang ditaja oleh Barisan Nasional (BN) mengundi berikali-kali untuk memastikan kemenangan parti itu.
Tindakan itu juga sekaligus menyebabkan ramai pihak semakin yakin bahawa kad-kad pengenalan palsu telah dikeluarkan secara besar-besaran untuk membolehkan seseorang pengundi mengundi sehingga berkali-kali, katanya lagi.
Malah, kata Mahfuz, pembatalan itu mengesahkan jangkaan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, bahawa pilihan raya kali ini adalah yang paling kotor dalam sejarah.
Petang ini, dalam sidang akhbar di sini yang turut dihadiri oleh Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, Pengerusi SPR, Tan Sri Ab Rashid A Rahman mengumumkan bahawa SPR memutuskan penggunaan dakwat pada kuku semasa pengundian pada pilihan raya umum 8 Mac ini dibatalkan.
"Penggunaan dakwat pada kuku boleh membantu mengelakkan pengundian berkali-kali oleh seseorang pengundi yang ditaja oleh pihak yang mempunyai kuasa. Pembangkang tidak ada kuasa.
"Sebab itulah tindakan ini boleh dituduh mempunyai tujuan untuk membolehkan "hantu- hantu" tajaan Perdana Menteri dan BN, yang dibekalkan dengan kad-kad pengenalan yang dikeluarkan secara besar-besaran, mengundi berkali-kali, " katanya ketika dihubungi.
Tindakan SPR itu juga mengesahkan bahawa BN berada dalam keadaan yang sangat terdesak berikutan kebangkitan rakyat yang sudah tidak tahan lagi menanggung kesengsaraan selama empat tahun di bawah pemerintahan Abdullah.
"Bagaimana hendak menafikan bahawa BN khususnya Perdana Menteri yang mengarahkan pembatalan penggunaan dakwat kuku itu?
"Bagaimana hendak menafikan bahawa BN khususnya Perdana menteri telah mengarahkan supaya disediakan kad-kad pengenalan palsu untuk membolehkan pecacai-pecacai upahan mereka mengundi berkali-kali demi menjamin mandat kepada kepimpinan Perdana Menteri tidak dipersoalkan oleh ahli-ahli Umno sendiri selepas ini?" beliau mempersoalkan.
Beliau menyeru Yang di-Pertuan Agong yang memperkenankan perlantikan Abdul Rashid dan ahli-ahli SPR yang lain supaya campur tangan untuk menyelamatkan rakyat dari terus dihina dengan pembohongan- pembohongan SPR khususnya Abdul Rashid.
"Dulu kata hendak pakai dakwat pada kuku, lepas itu kata ia hanya pilihan dan sekarang membatalkan pula. Mula-mula kata mesti matikan setem pada borang pencalonan dan selepas itu kata tidak perlu pula. Suruhanjaya pembohong seperti ini memalukan Yang di-Pertuan Agong yang memperkenankan perlantikan mereka.
"Saya menyeru Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja Melayu supaya campur tangan," katanya.
Beliau juga menyeru rakyat supaya bangkit menentang penghinaan SPR ke atas mereka.